Podnikavost do škol: Jihomoravský kraj prosazuje „měkké dovednosti“ ve školních osnovách
Podnikavost, jako klíčový parametr pro schopnost poradit si v rychle se měnícím světě, byla ústředním tématem konference vzdělávacího střediska Lipka. Nad konferencí, které se zúčastnilo 130 pedagogů a odborníků na vzdělávání, převzal záštitu Jiří Hlavenka{:target="_blank"}, radní JMK pro vědu, výzkum, inovace a IT.
Školy jsou takové, jaký je jejich ředitel
Rozbíhá se série výběrových řízení na školy Jihomoravského kraje a je na místě se ptát, zda se jich budeme z pozice zástupců kraje účastnit a jak při nich budeme postupovat. Jde přitom o věc nemalé důležitosti: ročně se budou dělat ředitelská „výběrka“ pro zhruba dvacet škol a školských zařízení. A jak známo, ředitel dělá školu.
Jiří Hlavenka: Vzdělání musí pádit s dobou
Často slýchávám námitky, že krajská samospráva nemá do školství moc co mluvit. Že se má starat o provoz škol, které zřizuje, o to aby se tam “svítilo a topilo”, o jejich výbavu, opravy a případně nejvýš jednou za šest let vybrat nového ředitele nebo ředitelku. Nesouhlasím s tím. Český vzdělávací systém je notoricky mimo dobu a čas, není schopen se měnit tak rychle jak se mění společnost, vzdělává a vychovává žáky a studenty pro doby minulé. Rigidita centrálních orgánů je obrovská; má ale kraj jen čekat, až se něco změní “nahoře”? Rozhodně ne - jeho možnosti jsou naopak docela velké a jsou to přesně věci, ve kterých bychom chtěli v Jihomoravském kraji působit.
Proč ve školách trápíme děti?
Těšily se vaše děti v srpnu do školy? A pokud ano, jak dlouho jim to v září vydrželo?