
Kalendář kontaktní kampaně 2025
Kde se setkáte s Piráty z jihomoravského kraje v rámci předvolební kampaně? V článku najdete seznam akcí do voleb. Budeme se těšit!

Studenti v nájemní pasti: Máme plán, jak to změnit
Brno se dlouhodobě řadí mezi nejoblíbenější studentská města ve střední Evropě. Každý rok do něj míří tisíce mladých lidí, kteří přinášejí energii, inovace a kulturní rozmanitost. Ale studenti, stejně jako všichni ostatní, prostě potřebují bydlet. A přehřátý trh s nájemním bydlením prostě nestíhá. My máme plán, jak to změnit.

Brno v mobilu za 100 milionů? Piráti cenu rozporují
Piráti rozporují plán vedení města, který chce zpřístupnit služby portálu BrnoID.cz formou mobilní aplikace. Proč jsme proti?

VRT si zaslouží stejnou pozornost jako dostavba dálnic
RAILTARGET pořídil rozhovor s Markem Lahodou, pirátským kandidátem do Poslanecké sněmovny v Jihomoravském kraji. Řeč byla o rozvoji železniční a městské dopravy, liberalizaci železnice i plánech na výstavbu vysokorychlostních tratí.

Piráti vyrazili se svou chill kampaní do Brna a debatovali o budoucnosti celé republiky. Příznivci stáli frontu na Zdeňka Hřiba
Brno, 8. srpna 2025 – Uvolněná atmosféra, ostré i vtipné dotazy, fronty na fotky a dokonce i fotbalová sázka, která skončila ztrátou ikonické pirátské přilby. Přesně tak proběhla brněnská zastávka letní chill kampaně Pirátů. Lidé měli možnost si s politiky popovídat neformálně u limonády, zapojit se do živého podcastu nebo se účastnit fotbalových aktivit. Během podcastu moderátor a stand-up komik Big Daddy Mikky například otevřel debatu otázkou: „Proč jste si nakonec nevybrali Brno a rozhodli se studovat v Praze?“ a odstartoval tím večer, v němž padaly i ty nejosobnější dotazy.

Přesun odpovědnosti bez záruk. Školy zůstávají mezi dvěma tlaky
Města tápou, finance chybí a chaos pokračuje. Převod platů nepedagogů je správný směr, ale stát obcím nedává jasné odpovědi, varují jihomoravští Piráti.

Debata s odborníky na psychiatrická zařízení
Duševní zdraví je základem spokojeného života. Ovlivňuje naše myšlení, prožívání, chování i schopnost zvládat každodenní výzvy. V dnešní uspěchané době je však péče o psychickou pohodu často opomíjena – přestože je stejně důležitá jako zdraví tělesné.
Modré zóny
Marek Lahoda odpovídá na otázky: Jaký máte názor na rozšiřování modrých zón i do okrajových částí Brna? Je to podle Vás potřebné nebo naopak zbytečné? Před nedávnem začaly modré zóny platit například v Medlánkách, v plánu jsou také v Řečkovicích nebo Slatině.

Jihomoravské Piráty a Pirátky povede do sněmovních voleb Michal Švagerka
Brno, 24. února 2025 - Piráty v Jihomoravském kraji povede do podzimních sněmovních voleb ekonomický expert Michal Švagerka. Zkušený odborník na hospodářství a rozvoj podnikání se chce zaměřit na podporu malých a středních firem, startupů, vzdělanosti a vytvoření stabilního ekonomického prostředí, které bude motorem prosperity regionu i celé země.
Hala pro cyklo a atletiku
Marek Lahoda odpovídá na otázky: Jak vnímáte budování nové haly pro cyklisty a atlety, která má stát 1,1 miliardy korun? Je to podle Vás dobrá investice?
Tajné hlasování o spalovně – naprostý odpad!
Koaliční zastupitelé na mimořádném zasedání zastavili realizaci projektu nového kotle na energetické využití odpadu v brněnské spalovně SAKO. Je to velmi špatné rozhodnutí, které Brňákům zdraží teplo. Brno projekt chystalo 7 let, úspěšně prošel hodnocením vlivu na životní prostředí EIA, získal stavební povolení, dotaci z eurofondů 2,8 mld. Kč a úvěr od Evropské investiční banky. Po složitém a dlouhém procesu byl letos již také vybrán zhotovitel.
Brno na prodej
Málo co demonstruje odlišnost současné brněnské koalice bez Pirátů od té minulé s Piráty více, než přístup k nakládání s městským majetkem.
Lužánecká pro lidi po celý rok?
Při červnové víkendové akci Lužánecká open jsme si už po několikáté ověřili, že i v Brně mohou ulice plnit i jiné než pouze dopravní funkce. Chceme však, aby tomu tak bylo po celý rok.
Byly dopravní uzavírky v Brně v letošním roce správně zkoordinovány?
Je třeba si nalít čistého benzínu a přiznat, že vesměs byly. Současná silniční síť ve městech je již dávno za hranou své přepravní kapacity (pro auta) a není ji moc kam rozšiřovat. Pokud tedy při tom nechcete zrušit chodníky, vykácet všechny stromy a zbourat půlku města.
Malá velká změna v Přednádraží
Ze zastávek před Hlavním nádražím bylo odstraněno zábradlí a vzniklo bezbariérové místo pro přecházení ze šaliny na vlak a do centra. Čtyři roky nám na Komisi dopravy všichni říkali, že to nejde. Ale všechno jde, když se chce. Konečně tak pro 60 000 lidí denně alespoň v těchto dvou místech skončilo nesmyslné obíhání zábradlí.
Třicítka, kompromis pro všechny
„Není eticky přijatelné, aby byl někdo usmrcen nebo vážně zraněn během silniční přepravy. Lidské životy a zdraví jsou nesměnitelné za jiné přínosy pro společnost.“ Tak hovoří dnes již celosvětově uznávaná Vize Nula, která je jádrem i naší celostátní Strategie BESIP (bezpečnosti silničního provozu). K cíli nula mrtvých a těžce zraněných na českých silnicích se sice velmi opožděně (posunut z roku 2020 na 2050), ale přece jen daří postupně přibližovat.
Bydlení je základ
Začátkem května zemřelo 8 lidí při požáru stavebních buněk v ulici Plotní. Zřejmě se jednalo o lidi bez domova. Aby se obdobná tragédie neopakovala, musí město situaci lidí v bytové nouzi aktivně řešit. Nabídnout jim pomocnou ruku a znovu je začlenit do společnosti. Většina se na její okraj nedostala dobrovolně, ale souhrou nepříznivých okolností – např. kvůli ztrátě zaměstnání, dluhům, problémům ve vztazích, se zdravím nebo psychikou.
Vrtěti Redutou
V minulém měsíci rozvířila brněnské vody diskuze ohledně nutného přesunu Divadla Bolka Polívky kvůli havarijnímu stavu objektu, v němž působí. Je samozřejmé, že se vedení města snaží pomoci svému nájemci, který navíc za technický stav budovy nenese vinu a patří ke kulturní stálici v městě Brně.
Komunitní a komunální energetika v Brně … Jaký je v tom vlastně rozdíl?
Brno jde v komunální energetice v České republice příkladem. V nedávné době již na několik budov v majetku města osadilo fotovoltaické panely a v následujících pěti letech plánuje instalaci několika stovek dalších. Projekt vlastní solární elektrárny na střechách městských budov realizuje společnost SAKO Brno SOLAR se záměrem zvýšit energetickou soběstačnost Brna a šetřit přírodu. 💪🌳
Počet cyklistů v Brně se ztrojnásobil. „Postavte cyklostezky,“ vyzývají Piráti
Za posledních 20 let vzrostl počet cyklistů v Brně téměř na trojnásobek. Vyplývá to z dat Brněnských komunikací, které zpracoval spolek Brno na kole. V pracovních dnech počet lidí jezdících na kole vzrostl, a tento růst se dokonce zvyšuje. O víkendech je stabilní. Centrum Brna však stále trápí nedostatek cyklostezek.