-
Bydlení
- Postavíme nové městské byty, podpoříme výstavbu družstevních bytů i kvalitní výstavbu soukromými investory.
- Zavedeme rovný a transparentní systém přidělování městských bytů.
- Městské byty ve špatném stavu opravíme nebo umožníme jejich nájemcům opravu svépomocí.
- Podpoříme bezbariérovou bytovou politiku pro seniory a osoby s omezením pohybu a orientace.
- U nové výstavby budeme vyžadovat dostatečnou občanskou vybavenost, především napojení na hromadnou
dopravu a zajištění základních služeb. - Novou výstavbu preferujeme uvnitř města, tak aby se zahustilo v souladu se strategií Brno 2050.
-
Veřejná Doprava
- Zvýšíme kvalitu a rozsah MHD, zřídíme nové expresní linky.
- Rozšíříme stálý provoz “maxišalin” (dlouhých velkokapacitních souprav).
- Prodloužíme trolejbusové linky a ve vybraných oblastech postupně nahradíme autobusy rozšířením provozu
tichých bateriových trolejbusů. - Nedovolíme privatizovat Ústřední dílny DPMB.
- Zvýšíme počet bezbariérových vozidel (nejdříve se budou vyřazovat vysokopodlažní vozy).
- Zrychlíme MHD prostřednictvím modernizace infrastruktury, prosazením lepší preference v křižovatkách a
novými vyhrazenými pruhy. - Podpoříme zatravňování tramvajových tratí a budování přístřešků na zastávkách.
-
Rozvoj města a dopravní investice
- Budeme prosazovat územní rozvoj, který zajistí občanskou vybavenost v dostupné vzdálenosti od bydliště – tak aby měl každý do 15 minut pěšky nebo na kole obchod, školku, školu, hřiště, park, zdravotní péči atp. Nebudeme podporovat vznik monofunkčních čtvrtí, ze kterých je to všude daleko.
- Při rekonstrukcích ulic budeme vytvářet prostor pro MHD, cyklisty a pěší. Stromy dostanou přednost před betonem a auty.
- Parkování aut ve městě budeme řešit systémově (rezidentní parkování, parkovací domy, podzemní parkování, záchytná parkoviště), nebudeme tolerovat nelegální parkování.
- Začneme budovat páteřní cyklostezky v hlavních směrech do centra města i mezi sousedními městskými částmi.
- Vytvoříme Strategii rozvoje cyklodopravy, která bude obsahovat rozfázování výstavby páteřní sítě cyklostezek a další související opatření.
- Dopravní řešení budeme testovat prostřednictvím dočasných opatření.
- Připravíme pilotní projekt pěší zóny i mimo historické jádro.
- Budeme vytvářet další dobíjecí místa pro elektromobily.
- Budeme pokračovat v přípravě Severojižního kolejového diametru na základě studie proveditelnosti.
- V součinnosti se státem budeme pokračovat v realizaci dalších úseků VMO za cílem zklidnění vnitřního města
od motorové dopravy, uvolnění prostoru v zástavbě pro udržitelné formy dopravy a polidštění ulic typu
Křížová, Kotlářská nebo Gajdošova. - Pro každý dokončený úsek VMO připravíme a realizujeme zklidňující opatření uvnitř města, aby nedocházelo
k navýšení kapacity a indukci nové motorové dopravy. - Požadujeme zatunelování a zatubusování R43.
-
Životní prostředí
- Budeme chránit zeleň, především vzrostlé stromy, a sázet nové stromy v ulicích.
- Založíme ve městě nové parky (např. v Černovické pískovně, na Kraví hoře, na Žabovřeských loukách, pod
Hády atd.) - Při rekonstrukcích ulic budeme instalovat prvky modrozelené infrastruktury, které zachytávají déšť, ochlazují
své okolí, zvyšují biodiverzitu a zároveň pozitivně působí na lidskou psychiku. - Zajístíme dostatek prostoru pro kořeny stromů prostřednictvím dodržování Městského standardu pro budování
komunikační infrastruktury, tj. budováním jednotných kabelovodů a umisťováním sítí do nich. - Budeme klást důraz na ochranu ovzduší, snížení hluku i světelného smogu.
- Budeme realizovat opatření ze schváleného SECAP, Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu, která
povedou k mitigaci a adaptaci na klimatickou změnu. - Budeme ekologizovat budovy v majetku města instalací zelených střech i fasád a lepším hospodařením s
dešťovou vodou. - Rostoucím cenám energií budeme čelit osazováním fotovoltaických panelů na budovy, zateplováním a dalšími
typy úspor. - Budeme pokračovat v realizaci dalších etap přírodě blízkých protipovodňových opatření za účelem umožnění
rozvoje města a zpřístupnění břehů brněnských vodních toků. - Rozšíříme mozaikovité sečení a vysadíme nové luční trávníky.
- Podpoříme budování komunitních zahrad.
-
Boj proti korupci, participace občanů
- Budeme prosazovat transparentní výběrová řízení a veřejné zakázky v souladu se současnou metodikou, tj. již od 200 000 Kč.
- Chceme, aby orgány MMB v maximální míře zveřejňovaly detaily ze svých jednání a podklady pro svá rozhodnutí.
- Budeme prosazovat další digitalizaci procesů, možnosti home-office a částečných úvazků.
- Budeme pokračovat v realizaci projektů participativního rozpočtu a navýšíme jeho roční rozpočet z 35 na 50
milionů korun. - Odstraníme bariéry pro zapojování občanů do rozvoje města a budeme dále rozšiřovat možnosti participace.
- Všechny důležité městské projekty budeme s občany dopředu konzultovat na veřejných setkáních.
- Stanovíme ve Statutu města Brna povinnost o každém zásahu do veřejného prostoru v historickém centru
města vést diskusi s veřejností.
-
Veřejný prostor
- Zkultivujeme prostor před hlavním nádražím, rozšíříme pěší zónu až k němu a podchod pod nádražím zrekonstruujeme.
- Při opravách ulic budeme dbát také na potřeby chodců, cyklistů a občanů zdravotně znevýhodněných.
- Zprůchodníme veřejný prostor, odstraníme bariéry a vizuální smog.
- Budeme pořádat architektonické soutěže na všechny velké nebo jinak významné projekty města, například
rekonstrukce veřejných prostranství. - Snížíme počet vjezdových povolení do historického centra a zamezíme tam nelegálnímu parkování.
- Uklidíme ulice a veřejný prostor ve městě. Nepořádek kolem kontejnerů budeme řešit častějšími svozy a
budováním kapacitnějších polopodzemních nádob. - Zkrášlíme veřejný prostor vysazováním a údržbou záhonů a městských luk.
-
Bezpečné město
- Zajistíme, aby se lidé v noci na ulicích města cítili bezpečně.
- Budeme usilovat o navýšení počtu strážníků a posílení preventivních sociálních služeb.
- Budeme integrovat ukrajinské uprchlíky.
- Zavedeme zklidňující dopravní opatření (např. Zóny 30 a školní ulice), která zvýší bezpečnost na ulicích.
-
Efektivní radnice
- Rozšířením platformy Brno ID umožníme občanům, aby si z pohodlí domova elektronicky vyřídili vše potřebné, pokud zákon vysloveně nevyžaduje osobní návštěvu na úřadě.
- Dokončíme vnitřní digitalizaci procesů uvnitř úřadu.
- Zajistíme kybernetickou bezpečnost magistrátu a městských firem.
- Budeme dále rozšiřovat otevřené datové sady na datovém portálu města.
-
Vzdělávání
- Zvýšíme kapacitu a kvalitu mateřských škol a finančně podpoříme vznik lesních školek a dětských skupin.
- Finančně podpoříme zvýšení kvality stravování dětí ve školách a školkách.
- Budeme podporovat alternativní vzdělávání.
- Otevřeme možnost přihlášení do školských rad pro občany.
-
Kultura a kreativní odvětví
- Podpoříme vznik památkových zón, zachováme dotační program na podporu obnovy kulturních památek, budeme nadále soustavně pečovat o kulturní památky a památkově chráněné náhrobky.
- Dokončíme stavbu Janáčkova kulturního centra a rekonstrukci Arnoldovy vily.
- Budeme dále směřovat Brno ke získání titulu Evropské hlavní město kultury v roce 2028.
- Budeme prosazovat transparentní a uživatelsky přívětivou dotační politiku v kultuře.
- Rozvineme mezinárodní spolupráci v oblasti hudby v rámci sítě kreativních měst UNESCO.
- Prostřednictvím kultury zpřístupníme areál brněnských veletrhů veřejnosti. Využijeme potenciál pavilonů
Brno a Morava, podpoříme rekonstrukci Divadla na výstavišti. - Budeme pokračovat v podpoře kreativních odvětví a nástrojů financování kultury, jako jsou kreativní
inkubátor nebo kreativní vouchery. - Budeme nadále podporovat rozvoj herního průmyslu v Brně.
- Rozšíříme projekt plugandplay.brno.cz a budeme rozšiřovat další projekty, které za našeho působení vznikly
(kultura.brno.cz, dotace.brno.cz, socharske.brno.cz, kreativnibrno.cz).
-
Sociální, zdravotní a rodinná péče
- Zachováme současný počet lůžek v již fungujících sociálních zařízeních a lůžkovou kapacitu navýšíme výstavbou nízkokapacitních zařízení.
- Zlepšením dostupnosti poradenského centra (Socio Info Point) zvýšíme míru poskytnuté pomoci lidem se zdravotním znevýhodněním a v těžkých životních situacích.
- Umožníme lidem zůstat co nejdéle ve svém přirozeném prostředí rozšířením terénních a ambulantních služeb.
- Rozvojem odlehčovacích služeb umožníme lidem, kteří pečují o své blízké, nezbytný odpočinek a regeneraci
sil. - Posílením služeb sociální prevence budeme předcházet vzniku patologických jevů ve společnosti a sociálního
vyloučení. - Podporou ošetřujícího personálu, pečovatelů a sociálních pracovníků zvýšíme efektivitu a kvalitu sociálních
služeb – ze strany města navážeme koordinovanou spolupráci s neziskovým a církevním sektorem, podpoříme
projekty, které budou přinášet dlouhodobá a komplexní řešení. - Podpoříme vznik komunitních center, ve kterých mohou trávit svůj volný čas děti, mládež, dospělí i senioři.
- Posílíme domácí zdravotní péči.
-
Majetek
- Budeme naplňovat již schválenou Strategii nakládání s městským majetkem.
- Dotáhneme majetkoprávní spory s Liborem Procházkou o pozemky za Lužánkami pro stavbu fotbalového
stadionu. - Ukončíme privatizace městských bytů.
- Nebudeme zcizovat městské firmy.
- Koupíme Brněnské vodárny a kanalizace zpět do majetku města.
-
Sport a rekreace
- Zpřehledníme dotační programy v oblasti sportu a učiníme je transparentnější.
- Dokončíme realizaci projektu sportovně-kulturního areálu u Anthroposu.
- Budeme finančně podporovat opravu sportovišť pro zájmový sport a aktivní životní styl mládeže.
- Umožníme pronájem městských sportovišť pro veřejnost.
-
Podpora podnikání
- Omezíme byrokracii, zlepšíme digitalizaci služeb – v úzké spolupráci s oblastí IT a digitalizací procesů uvnitř města, např. u žádostí o dotace, zahrádky, u pokut, žádostí o zábory / ZUK apod.
- Při pronájmu městských prostor budeme brát v úvahu nejen finanční výnos, ale i přidanou hodnotu pro okolí.
-
Cestovní ruch a mezinárodní spolupráce
- Vytvoříme dotační program na podporu cestovního ruchu.
- Podpoříme osoby přicházející z Ukrajiny – rozšířením nabídky práce a aktivní pomoci při začleňování dětí do
škol. - Podpoříme další spolupráci s partnerskými městy a rozšíření partnerství i na další města, nebudeme
spolupracovat s městy v nedemokratických režimech. - Rozjedeme projekt LOW CARBON podporující nízkouhlíkovou mobilitu v městských oblastech.
- Propojíme mezinárodní spolupráci města Brna a Jihomoravského kraje.
- Podpoříme mezinárodní spolupráci škol a výměnné pobyty žáků a studentů.
-
11
Ing. Eva Havlová
Pirátská Strana -
12
Mgr. Michal Švagerka, MBA, LL.M.
Pirátská Strana -
13
Ing. Bc. Zbyněk Němeček
Pirátská Strana -
14
Mgr. Zbyněk Janoška, Ph.D.
Pirátská Strana -
15
Ing. arch. Ivo Hrdlička
Pirátská Strana -
16
Mgr. Ondřej Haváč, Ph.D.
Pirátská Strana -
17
Mgr. Marek Lahoda
Pirátská Strana -
18
Bc. Barbora Konečná
Pirátská Strana -
19
Ing. Jan Grmela
Pirátská Strana -
20
Mgr. et. Mgr. Pavel Čmiel
-
21
Mgr. Tomáš Pastirčák
Pirátská Strana -
22
Ing. Zbyšek Martoch
Pirátská Strana -
23
Jiří Kubálek
Pirátská Strana -
24
Ing. Antonino Milicia, Ph.D., MBA
Pirátská Strana -
25
Mgr. et Mgr. Michal Škerle
Pirátská Strana -
26
Mgr. Silvie Mrkvanová
Pirátská Strana -
27
Tomáš Mann, DiS.
Pirátská Strana -
28
Matěj Bělohoubek
Pirátská Strana -
29
Mgr. Adam Zemek
Pirátská Strana -
30
Ing. Pavel Nehyba
Pirátská Strana -
31
Bc. Lukáš Nový
-
32
Ing. Martin Novák
Pirátská Strana -
33
Mgr. Pavel Nevrkla
Pirátská Strana -
34
Josef Polášek
Pirátská Strana -
35
Filip Marek
-
36
Bc. Alena Truschingerová
-
37
Ing. Václav Hromada
-
38
Filip Chlud
Pirátská Strana -
39
Bc. Petr Holobrádek
Pirátská Strana -
40
Radek Holomčík
Pirátská Strana -
41
Mgr. Mgr. Martin Lažnovský
Pirátská Strana -
42
Romana Němcová
Pirátská Strana -
43
Ing. Antonín Trčálek
Pirátská Strana -
44
Ing. et Ing. Stanislav Mach
Pirátská Strana -
45
Dipl.-Ing. Petr Ilgner
Pirátská Strana -
46
Lukáš Habarta
Pirátská Strana -
47
Lucie Grmelová
-
48
Petra Janelová
-
49
Roman Ševčík
Pirátská Strana -
50
PhDr. Filip Havlíček
Pirátská Strana -
51
Mgr. Bc. Kristina Javůrková
-
52
Mgr. Žaneta Němcová
-
53
Zbyněk Pokorný
Pirátská Strana -
54
Mgr. Helena Vyplelová
-
55
Petr Kubeš
Pirátská Strana -
56
Ing. Yvona Doležalová
-
57
Ing. Luboš Sedlák
Pirátská Strana -
58
Filip Slaný
Pirátská Strana -
59
Tomáš Vymazal
Pirátská Strana -
60
Martina Hanáčková
Pirátská Strana -
61
Filip Vítek
Pirátská Strana -
62
Ing. Tomáš Báborský
Pirátská Strana -
63
Mgr. Monika Lukášová Spilková, Ph.D.
Pirátská Strana -
64
Ing. Vladimír Fouček
-
65
Mgr. Michala Martišková
-
66
Bc. Karolína Trojanová
-
67
Bc. Radek Šamšula
-
68
PhDr. Martin Dudák
Další kandidáti
-
PROGRAM pro volby do Zastupitelstev krajů v roce 2024 - Jihomoravský kraj
Doprava a územní rozvoj Předvídatelný a strategický plán oprav silnic
V současné době se JMK potýká s nedostatkem financí na údržbu infrastruktury. Velké množství investičních akcí lze obhájit, ale neexistuje systém, který by výběr racionalizoval. K dispozici jsou informace o stavu infrastruktury i intenzitách dopravy, ale neexistuje metodika objektivního hodnocení a prioritizace.
Na základě dostupných dat by měla být vytvořena prioritizace investic do infrastruktury. Plán investičních akcí by měl být schvalován a zveřejňován s výhledem na více let a měl by být veřejně přístupný. Tím dojde k omezení rizika upřednostňování investic na základě lobbingu.
Podpora návaznosti dopravy - intermodality
Při využívání více módů dopravy (typicky například využití automobilu/jízdního kola s přestupem na vlak) se zvyšují nároky na parkování v přestupních uzlech. Zejména vlakové stanice na tratích vedoucích do Brna se potýkají s nedostatečnou kapacitou parkování i úschovy jízdních kol. Stejný problém existuje v přestupních uzlech v rámci Brna.
Podpoříme budování infrastruktury pro parkování/uschování dopravních prostředků, aby cestující mohli co nejpohodlněji kombinovat různé módy dopravy. Důležitá je bezpečnost, aby se cestující nebáli své dopravní prostředky odložit.
Cílené investice do zvýšení bezpečnosti dopravy
Dopravní nehody jsou velmi často koncentrovány na nehodových lokalitách. Jedná se často o specifické typy nehod, jako jsou nehody motorkářů, srážky se stromy apod. Sanace těchto lokalit vyžadují relativně malé investice, neboť se řeší jen několik desítek až stovek metrů délky komunikace, ale mají vysoký vliv na bezpečnost dopravy.
Výrazně rozšíříme investice do zvyšování bezpečnosti silnic. Vytvoříme seznam nejkritičtějších úseků v JMK a cíleně budeme každý rok sanovat nejméně 5 aktuálně nejbezpečnějších lokalit.
Zvyšování kvality veřejné dopravy a rozsahu spojů
V některých oblastech kraje není z našeho pohledu dostatečně kvalitní a intenzivní dopravní obslužnost veřejnou dopravou. Některé linky jsou přetížené a vyžadují posílení, jiné linky jsou nedostatečně vytížené z toho důvodu, že nabídka spojů je velice omezená a nekonkurenceschopná. Některé stávající spoje stále nejsou zajištěné vozidlem, které by cestujícím poskytovalo adekvátní komfort.
Proto podporujeme navyšování počtu spojů tam, kde to je efektivní a kde si to poptávka vyžaduje. Podporujeme také zvyšování komfortu ve stávajících spojích. Vozidla veřejné dopravy by měla být moderní, plně klimatizovaná, s pohodlnými sedačkami, vybavená Wi-Fi a nabíječkami drobné elektroniky.
Transparentní proces tvorby jízdních řádů
Z pohledu cestujícího je proces tvorby jízdních řádů neprůhledný, cestující mnohdy neví, na koho se se svými podněty obrátit, podobně je to i v úrovni samospráv.
Vytvoříme centrální místo pro sběr podnětů týkajících se úprav jízdních řádů, podněty budou veřejně viditelné a bude zveřejněn způsob jejich vypořádání. Centrální místo umožní jak občanům, tak samosprávám podávat podněty a mít zpětnou vazbu ze strany koordinátora dopravy.
Letiště místo logistického centra
Pronájem areálu letiště je pro JMK neprůhledný, plán rozvoje letiště je neveřejný a JMK nedostává téměř žádný nájem, protože jsou od něj odepisovány investice do areálu. Tyto investice však neslouží nezbytně k rozšíření dopravních služeb, ale spíše k rozvoji logistického centra.
Chceme, aby byl plán rozvoje veřejný a to minimálně v takovém rozsahu, aby bylo zajištěno, že nájemce si může odepisovat pouze investice, které budou přímo zvyšovat dopravní funkci letiště. Jsme připraveni plán rozvoje neschválit, pokud bude pro JMK nevýhodný a povede jen k rozvoji logistického areálu.
Podpora cyklistiky jako formy dopravy, ne rekreace
Cyklistika je podporována především jako způsob trávení volného času; dopravní funkce, zejména ve městech, je podporována méně. Vysoký podíl cest osobním automobilem ve městech je do vzdálenosti 2 km a má potenciál být nahrazen jízdou na kole.
Budeme podporovat výstavbu cyklistické infrastruktury primárně ve městech a v místech koncentrace pracovních míst, aby existovaly bezpečné cyklistické trasy zpřístupňující místa služeb a zaměstnanosti - centra měst, průmyslové zóny apod.
Jednotný tarif hromadné dopravy v rámci kraje
V rámci cestování hromadnou dopravou se cestující pohybuje mezi různými tarify. Například v Brně má doprovod dítěte jízdenku zdarma, ale mimo Brno již musí platit, a to už v obcích, které lze funkčně považovat za okraj Brna (Šlapanice).
Budeme tlačit na sjednocení tarifů, aby stejné podmínky platily v rámci celého kraje.
Dopravní prostor pro všechny
Některé skupiny účastníků silničního provozu vnímají citlivěji rizika hrozící v dopravě. Nedostatečně bezpečná infrastruktura (například pro jízdu na kole ve městech) spíše odradí ženy než muže; zkušenosti ze zahraničí ukazují, že čím bezpečnější je pohyb v dopravním prostoru, tím různorodější je skladba účastníků provozu (z pohledu pohlaví, věku apod.)
Dopravní infrastruktura musí být budována tak, aby se jí zvládlo bezpečně pohybovat osmileté dítě i osmdesátiletý senior. Cíleně budeme podporovat odstraňování bariér zejména ve městech. V maximální míře podpoříme opatření, která zatraktivní aktivní pohyb obyvatel.
Nezávislé územní plánování
Zásady územního rozvoje byly v minulosti zrušeny soudem a i poslední velká aktualizace, která řešila dopravní situaci v okolí Brna, byla zpochybňována a soudy stále běží. Jedná se přitom o odbornou problematiku, kde by politické rozhodování mělo být upozaděno.
Je nutné zajistit nezávislost územního plánování, aby se rozhodovalo podle odborných argumentů a ne podle politických zájmů. Všechny studie a jejich vstupní data musí být veřejně dostupné, aby závěry těchto studií byly nezávisle ověřitelné a nebylo možné je zpochybňovat.
Inovační politika kraje Jihomoravský kraj je bezpochyby nejúspěšnějším krajem České republiky v oblasti inovační politiky, což se projevuje v jeho rekordním ekonomickém růstu (s náskokem na prvním místě mezi kraji ČR). Inovační strategie Jihomoravského kraje je bezpochyby naší obrovskou a úspěšnou vizitkou. Protože v této oblasti je zásadní věcí kontinuita, je prvořadým úkolem udržovat vysokou aktivitu a neustávat v krajské podpoře inovací a podnikání založeném na inovacích a vysoké přidané hodnotě. Snížit tyto aktivity by znamenalo zahodit a degradovat dvacetileté kontinuální úsilí.
Protože se ale svět mění a vyvíjí, posouvají se v oblasti inovační politiky priority. Pro další období se tedy budeme soustřeďovat zejména na následující:
Čipový průmysl
Nacházíme se v době příležitosti, která přichází jednou za desítky let: vybudovat v zemi součásti hodnotového řetězce čipového průmyslu, kde se EU musí dostat z několika procent světového podílu zhruba na čtvrtinu, aby dosáhla určité míry soběstačnosti. Jižní Morava je v rámci Evropy jeden z nejdůležitějších regionů, a má proto i obrovský potenciál pro další růst tohoto “super-high-tech” odvětví. Spolu s firmami, vysokými školami, výzkumnými centry jako CEITEC, Jihomoravským inovačním centrem a dalšími aktéry uděláme vše pro to, abychom zde tento průmysl během let několikanásobně posílili.
Pomoc firmám při nutné transformaci
Jihomoravský kraj je domovem stovek výrobních firem zaměstnávajících desítky tisíc lidí - tyto firmy ale procházejí velmi náročným i nákladným procesem transformace, ať už jde o digitalizaci, automatizaci nebo vyšší přidanou hodnotu, kdy prostá schopnost vyrábět nestačí. Je potřeba flexibilita, zvýšení výkonu, snížení personálních nákladů, digitalizace všech procesů. I zde máme významné nástroje k pomoci, jako je například digitální hub Intemac dodávající podnikům příslušné kompetence.
STEM projekt pro mladou generaci
Nedostatek pracovníků v technických oborech je symptomem dnešní doby a zásadní brzdou rozvoje prakticky veškerého podnikání. Nemáme ambici “vyrábět” techniky tam, kde chybí technický talent, ale naším principem je nenechat žádný existující technický talent uvadnout, naopak jej maximálně rozvinout. Za tímto účelem spouštíme rozsáhlý program s pracovním názvem STEM Projekt, jehož cílem je zvýšit zájem, ukázat atraktivitu moderní techniky a technologie a v důsledku pak zvýšit počet uchazečů a absolventů technických oborů (středních i vysokých škol) v kraji o třicet procent. Důležitou součástí je soustředění se i na ženy, které oplývají technickým talentem právě tak jako muži, ale výrazně častěji zůstávají nevyužity. K tomuto účelu využijeme kapacit naší organizace FabLab a Vida Centrum, či se (v případě žen) opřeme o spolupráci s osvědčenými partnery, jako jsou Czechitas.
Vzdělávání Inovace nabídky vzdělávacích programů a dostatečných kapacit na školách, duševní zdraví dětí a mládeže, zdravé stravování z lokálních zdrojů
Kvalitní ředitelky a ředitelé
Opřeme se o funkční systém vedení, podpory, vzdělávání a hodnocení ředitelů škol a jejich práce. Vedení škol bude mít k ruce pomoc pro administrativní a technické zázemí školy, aby se mohl kromě manažerské role dostatečně věnovat i pedagogickému řízení. Ředitelům bude zprostředkován prostor pro sdílení dobré praxe a budou podporováni v sebevzdělávání. Kraj bude dbát na kvalitu řízení škol průběžně a bude ji pravidelně ověřovat a motivovat.
Nabídka vzdělávacích programů a kapacit na školách
Na základě dat budeme řídit množství otevíraných míst ve školách ve všeobecném i odborném školství se zohledněním demografického vývoje. Podpoříme údržbu a rozvoj kapacit pro ubytování studentů ve všech regionech kraje.
Škola příjemná pro studenty, pedagogy i okolí
Ve školách se bude pravidelně hodnotit klima a pracovat na wellbeingu (včetně digitálního) u všech zúčastněných. Podpoříme vyhledávání a větší zapojení školních psychologů, sociálních a speciálních pedagogů, školních preventistů a výchovných poradců do péče o duševní zdraví dětí a mladých. Zaměříme se na intenzivní integraci studentů s odlišným mateřským jazykem.
Inovativní vzdělávání propojené s praxí
Podpoříme inovativní vzdělávací metody i s bezpečným zapojením AI (umělé inteligence) na krajem zřizovaných školách. Nebudeme bránit zápisu ověřeným soukromým školám po celém kraji. Podpoříme programy sdílení dobré praxe mezi pedagogy v rámci školy i mezi školami a jejich vedením navzájem. Budeme propojovat školy s místními ověřenými firmami pro jejich získání různorodé praxe v průběhu celého studia. Praxe bude aktuální a moderní. Podpoříme pokračování finanční podpory zdravotnických praxí v krajských zařízeních a realizaci pedagogické praxe na různorodých inovativních školách odpovídající kvality. Rozšíříme spolupráci s centry Lipka, VIDA, JCMM o platformy Učitel naživo a Ředitel naživo. Zaměříme se na využití možností Národního pedagogického institutu a Národního ústavu pro duševní zdraví s důrazem na edukační spolupráci.
Podpora talentů
Naším cílem je vyšší podpora programů pro identifikaci nadaných studentů a kontinuální péče o ně během studií a ve spolupráci s rodinou (odborná informovanost a podpora od školy směrem k rodičům). Finančně podpoříme školní olympiády, chceme také rozvinout programy pro propojení studentů s programy na vysokých školách.
Zdravé stravování
Podpoříme školy v zapojení do programu Zdravá školní jídelna a pro přechod na nový spotřební koš. Cheme co nejvíce propojit naše jídelny s lokálními zemědělci a producenty, zaměřit se na pestrost a kvalitu jídla, snažit se o snížení objemu školního gastroodpadu a rozšířit salátové bary ve školních stravovnách.
Mimoškolní vzdělávání
Plánujeme vyšší finanční podporu pro zázemí, technické vybavení a kapacitu dětských, mládežnických a volnočasových organizací. Ve spolupráci se sociálními pracovníky podpoříme rodiny ohrožené sociálním vyloučením, aby jejich děti nepřišly o kroužky kvůli financím (Nízkoprahové
zařízení pro děti a mládež - NZDM). Otevřeme sportoviště a hřiště středních škol po vyučování sportujícím dětem i dospělým.
Mezigenerační propojení
Budeme i nadále podporovat projekty, které nabízí vzdělání všem generacím, jako je například Jihomoravská seniorská akademie. Propojení některých činností domovů seniorů a dětských domovů nebo mateřských škol vede k zapojení seniorů a posiluje mezigenerační sdílení a předávání hodnot (např. čtení dětem). Podpoříme zapojení seniorů do vedení kroužků v našich školách a centrech volného času.
Krajský školský ombudsman
Chceme se zasadit o zřízení pozice krajského školního ombudsmana, který bude k dispozici pro jakéhokoliv aktéra vzdělávání, poskytne prostor pro sdělení problémů a bude mít kompetence k prověření situace. Bude spolupracovat s Českou školní inspekcí z pozice nezávislého ověřovatele stavu věcí a navrhovatele možných řešení. Ombudsman musí být člověk s multioborovými znalostmi z oblastí pedagogiky, andragogiky, sociologie a psychologie a znalostmi školského managementu.
Spolupráce škol zřizovaných krajem a městy
Zasadíme se o větší spolupráci škol z různých úrovní s rozdílným zřizovatelem. Chceme například zapojit zázemí průmyslové školy a učiliště do technického vzdělávání na základních školách, centra volného času zapojit na maximum do života základních škol, otevřít krajská i městská sportoviště a zázemí školy dětem a mládeži z města po vyučování. Podpoříme sdílení zkušeností mezi ZŠ a SŠ formou studentských návštěv mezi studenty (prváci sdělují své dojmy deváťákům).
Transformace dětských domovů
Chceme transformovat velké dětské domovy do menších jednotek a využít finance ze státního rozpočtu určené na tento účel. Poskytneme personální podporu dětským domovům v tomto procesu.
Sociální politika a zdravotnictví Udržitelný rozvoj a financování sociální služeb, podpora sociálně zdravotního pomezí, udržitelné a dostupné zdravotnictví
Kvalitní a udržitelná dlouhodobá péče i s pomocí asistivních technologií
Budeme pokračovat v rozvoji sociálně zdravotního pomezí a projektech na podporu využívání asistivních technologií v péči o klienty sociálních služeb. Aplikací Zákona o dlouhodobé péči zajistíme komunitní plánování a vytvoření specializovaných komunitních center dle potřeb obyvatel. Zavedeme role care managerů, kteří pomohou koordinovat služby efektivněji. Zároveň zajistíme stabilní a dostatečné financování těchto služeb z rozpočtu kraje, což zlepší jejich dostupnost a kvalitu tak, abychom byli připraveni na výzvy v budoucnosti.
Nedostatek personálu ve zdravotnictví
Navrhneme přijetí komplexního balíčku opatření, který v sobě bude zahrnovat adekvátní ohodnocení práce zdravotníků, motivaci pro studium medicíny a zdravotnických oborů a zlepšení pracovních podmínek včetně návrhu opatření na lepší skloubení pracovního a rodinného života, jako např. firemní školky nebo firemní dětské skupiny. Za důležitou považujeme také spolupráci s pojišťovnami, dotčenými ministerstvy a Ústavem zdravotnických informací a statistiky České republiky (ÚZIS ČR). Příklad balíčku opatření:
- Podpora a motivace pro studium medicíny (stipendia, finanční podpora studentům, především těm, kteří by chtěli pracovat v regionech s akutním nedostatkem lékařů, vytvoření programů pro středoškoláky se zaměřením na propagaci lékařských profesí a zvýšení zájmu o studium)
- Zlepšení pracovních podmínek (zajištění adekvátních pracovních podmínek, dostatečný odpočinek a podpora psychického zdraví, modernizace zdravotnických zařízení, snížení administrativy, zlepšení systému krizového řízení a podpora ve stresových situacích)
- Ohodnocení práce zdravotníků (systém odměňování musí odrážet obtížnost, zodpovědnost a důležitost práce zdravotníků, zavedení bonusů za práci v obtížných podmínkách či regionech s vysokým nedostatkem personálu, transparentní a spravedlivý systém hodnocení a odměňování)
- Spolupráce s pojišťovnami (jednání o lepším financování, spolupráce na programech prevence)
- Podpora vzdělávání a specializace (průběžné vzdělávání a specializační kurzy, podpora výměnných programů a stáží jak v rámci ČR, tak i zahraničí pro rozšíření znalostí a dovedností)
Podpoříme neformálně pečující a rozvoj domácí péče
Budeme pokračovat v přímé podpoře neformálně pečujících skrze spolky a organizace, které se problematice věnují. Chceme vytvořit komplexní systém podpory pro neformálně pečující, který by zahrnoval databázi pro dobrovolnou registraci pečujících, zavedení poradenských služeb a organizování vzdělávacích programů a podporu flexibilních pracovních podmínek. Součástí řešení bude také dostatečná nabídka služeb respitní (odlehčovací) péče a iniciativa na zvýšení veřejného uznání pečujících. Současně podpoříme lepší kvalitu života a snížíme zátěž pečujících zajištěním rozvoje domácí péče a terénních služeb. Chceme zavést také case management (plánování a koordinace péče o pacienta) jako ověřené a efektivní řešení mezioborové spolupráce.
Opora pro samosprávy
Víme, že samosprávy čelí výzvám v rozvoji a udržení kvalitních a udržitelných sociálních služeb kvůli omezeným zdrojům a znalostem pro efektivní rozvoj sociálních služeb. Proto posílíme partnerství a spolupráci kraje a obcí, poskytneme finanční a odborné zdroje pro realizaci projektů sociálních služeb a podpoříme sdílení osvědčených postupů mezi regiony.
Transformace a rozšíření sociálních služeb
Budeme pokračovat v transformaci sociálních služeb směrem k moderním trendům a potřebám klientů. Rozvoj nízkoprahových služeb a chráněného bydlení umožní integraci ohrožených skupin do společnosti a zlepší jejich samostatnost a kvalitu života. Podpoříme obce a města v provozu a rozvoji komunitních center, která reagují na potřeby místních obyvatel a podporují sociální soudržnost. K dosažení takových cílů je klíčové provádění pravidelných analýz a výzkumů potřeb obyvatelstva a zapojení všech relevantních aktérů do plánovacího a rozhodovacího procesu.
Financování sociálních služeb
Budeme dále rozvíjet Návratnou finanční výpomoc, díky které mají poskytovatelé sociálních služeb větší jistotu v plánování poskytování péče. Chceme i nadále transparentně a flexibilně upravovat pravidla financování tak, aby přinesla větší předvídatelnost a umožnila rychlou adaptaci na měnící se podmínky a požadavky obyvatel.
Zefektivnění metodické práce v sociálních službách
Pracovníci se často setkávají s nedostatkem odborného vedení a metodické podpory, což může vést k nejednotné kvalitě služeb. Proto budeme usilovat o standardizaci procesů a zavedení nejlepších praxí, pravidelná školení a podporu profesionálního rozvoje pracovníků, zapojení klientů do hodnocení služeb a vyvíjení mechanismů zpětné vazby pro adaptaci a zlepšení. Efektivitu a dostupnost zvýší implementace moderních technologií a digitalizace služeb. Klíčem k vytvoření partnerské sítě pro sdílení zdrojů a know-how je spolupráce mezi veřejným, soukromým a neziskovým sektorem. Neustálé sledování výkonnosti a inovace v přístupech jsou nezbytné pro adaptaci na měnící se potřeby klientů a zajištění vysoké kvality služeb.
Podpora duševního zdraví a prevence
Budeme pokračovat v podpoře péče o duševní zdraví v souladu s krajským plánem, který díky Pirátům Jihomoravský kraj má. Budeme usilovat o zřízení dalších Center duševního zdraví (CDZ) poskytujících komplexní péči včetně terapeutické podpory a poradenství, která pomohou lidem s duševními onemocněními integrovat se do společnosti a zlepšit jejich životní situaci. A to včetně vzniku CDZ pro děti a dospívající, kteří jsou pro nás také prioritní skupinou. Zásadní je také zvýšení veřejného povědomí o duševním zdraví a destigmatizace duševních onemocnění prostřednictvím vzdělávacích kampaní a programů. Navíc by mělo být zvýšeno zapojení rodin a pečovatelů osob s duševními onemocněními do procesu léčby, včetně poskytování informací, podpory a vzdělávání, jak se o tyto osoby starat a jak společně pracovat na jejich zlepšení.
Dobrovolnictví a integrace cizinců jako součást prevence sociálního vyloučení
I nadále budeme podporovat rozvoj dobrovolnictví v Jihomoravském kraji jako přirozenou součást fungování občanské společnosti. Systematicky budeme spolupracovat s organizacemi na koncepci dobrovolnictví, které vnímáme také jako součást prevence sociálního vyloučení. Budeme i nadále podporovat a rozvíjet práci Jihomoravského Centra pro cizince. Navážeme na dobrou spolupráci s neziskovým sektorem a národnostními spolky při podpoře aktivit směřujícím ke vzájemnému porozumění a začleňování do společnosti.
Životní prostředí a zemědělství Energetická nezávislost kraje
Nemovitosti v majetku kraje (nemocnice, sociální služby...) patří ve většině případů k energeticky náročným a nehospodárným provozům. Stejný problém u svých nemovitostí řeší i samosprávy obcí a měst. Zahájili jsme proto výstavbu dalších fotovoltaických elektráren, které nám umožní v součtu pokrýt až 11% spotřeby energie v krajských objektech. V roce 2028 chceme dosáhnout pokrytí 60% spotřeby energie krajem a jím zřizovaných organizací z obnovitelných zdrojů (slunce a vítr). Budeme podporovat v energeticky úsporných opatřeních a rozvoji obnovitelných zdrojů energie i obce a města a zaktualizujeme krajskou energetickou koncepci, která bude zohledňovat současnou energetickou a klimatickou situaci.
Uhlíková neutralita kraje
Organizace zřizované JMK provozují vozový park převážně s motorizací na fosilní paliva. Při nákupech a výběrových řízeních budeme hledět na uhlíkovou stopu spojenou s dopravou. Naší vizí je tzv. Kraj malých vzdáleností, kde se do školních jídelen, nemocnic či domů s pečovatelskou službou dodávají lokálně vypěstované potraviny, které neputují přes půl planety. Zajistíme rychlejší a také ekonomicky efektivnější obnovu vozového parku. Podpoříme třídění odpadu a zajistíme vázání uhlíku, např. doplnění staveb o zelené fasády apod. Samozřejmě naplno podpoříme digitalizaci úřadu - cílem je úřad bez papíru.
Nakládání s odpady
Blížící se konec skládkování biologicky rozložitelných a recyklovatelných odpadů (rok 2030) a zastavení projektu na rozšíření zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO) společnosti SAKO Brno činí nejen pro náš kraj a naše města velký problém. Otevřeme proto opětovnou debatu o dostavbě třetího kotle v brněnské spalovně. Zaměříme se na výstavbu bioplynových stanic a kompostáren. Podpoříme produkty vyrobené lokálně, prodávané bezobalově či balené v materiálech z obnovitelných zdrojů. Vyhlásíme dotační výzvy pro bezobalové prodejny či vytvoření regionální značky pro šetrně vyrobené produkty atd.
Environmentální vzdělávání
Síť středisek poskytujících environmentální vzdělávání není na území kraje rozprostřena rovnoměrně. Budeme podporovat vznik center anebo činnost organizací, které environmentální vzdělávání poskytují. Budeme podporovat nebo zaštiťovat vzorové projekty. Ve spolupráci s neziskovým sektorem a odbornou veřejností poskytneme drobným zemědělcům, vlastníkům půdy, obcím a městům poradenství a vzdělávání pro péči o půdu.
Adaptace na změnu klimatu
Kraj finančně podporuje projekty a realizace adaptačních opatření na změnu klimatu, ale protože je vlastníkem pouze drobných neucelených pozemků, nemůže sám realizovat takovéto projekty a jít příkladem. Budeme aktivní i při vyhledávání vhodných pozemků za účelem tvorby adaptačních opatření v krajině typu biocentrum, biokoridor atd. Tyto projekty budou sloužit i jako vzorové pro inspiraci samospráv a zemědělců.
Podpora lokálních producentů
Krajské jídelny nemají možnost nakupovat na online tržišti. Více surovin lokálních a ekologických zemědělců v jídelnách krajských škol, nemocnic a sociálních služeb. Podpoříme lokální zemědělce skrze online tržiště kde budou odběratelé realizovat své nákupy a nastavíme jednoduché podmínky zapojení.
Vodohospodářská infrastruktura
Ne všechny obce v JmK mají vyřešené nakládání s odpadními vodami anebo nejsou dostatečně
zásobovány pitnou vodou. Považujeme tuto infrastrukturu za důležitou, a proto jsem navýšili podporu na jednotlivé projekty v těchto oblastech. Chceme tuto podporu rozvíjet a upravovat podmínky jejího poskytnutí dle potřeb v území.
Chráněná území
V JMK se nachází 365 zvláště chráněných území. Správu většiny z nich a vydávání jednotného environmentálního stanoviska, v rámci nového plně digitalizovaného stavebního řízení, vydává příslušný odbor ochrany přírody. Považujeme za nezbytné navýšení počtu pracovníků příslušného odboru a zároveň finančních prostředků v reakci na navýšení pracovních povinností pro zachování či rozvoj funkce tohoto odboru.
Invazní druhy
Invazní druhy ohrožují stabilitu a pestrost (biodiverzitu) krajiny a v některých oblastech už v masivní a nevratné míře vytlačili původní druhy (např. pajasan žlaznatý, klejicha hedvábná atd.) Podpoříme aktivní přístup ke snižování rostlinných a živočišných invazí a sledování vývoje těchto negativních vlivů. Začleníme toto téma do environmentálního vzdělávání s cílem zajistit vyšší povědomí o této problematice.
Podpora technického konopí
Kraj opomíjí všestranné využití této rostliny, proto bude našim cílem větší podíl pěstovaného technického konopí na jihomoravských polích - podpoříme vybudování zpracovatelských kapacit a s tím i nezbytnou mechanizaci.
Ekonomika a hospodářství Zodpovědné rozpočtování kraje
Při plánování rozpočtu budeme strategicky propojovat priority vedení kraje s potřebami území tak, aby nedocházelo k nerovnoměrnému financování jednotlivých oblastí. Chceme-li podpořit rozvoj kraje, musíme investovat nejen do betonu, silnic a majetku, ale také do rozvoje kompetence lidí, vzdělávání a služeb, ať už jde o zdravotnictví nebo sociální oblast. Nedílnou součástí jsou také investice do ochrany životního prostředí, ochrany krajiny a půdy. Vše musí jít ruku v ruce a hlavně co nejvíce na míru potřeb kraje a jeho obyvatel.
Férové příjmy z rozpočtového určení daní
Jihomoravský kraj má v ČR druhý nejnižší příjem z rozpočtového určení daní na počet obyvatel. Plně podporujeme probíhající jednání o změně výpočtu příjmu krajů, která by vedla ke zvýšení příjmů z daní pro náš kraj.
Efektivní fungování úřadu
Nejde jen o to peníze získat, ale šetrně s nimi hospodařit, přičemž ne vždy to nejlevnější je nejlepší a efektivní. Chceme efektivní úřad se schopnými, výkonnými, a tedy i dobře placenými úředníky.
Dlouhodobá koncepce správy majetku
Ne vždy je nemovitý majetek kraje optimálně využívaný a má dlouhodobou koncepci jeho správy, udržování a rozvoje. Některé okresy mají podstatně horší podmínky (Znojemsko, Hodonínsko). Prosperita našeho kraje musí být dostupná v jeho každé části. Řešení není jen solidárnost, ale zejména aktivní podpora.
Prosperita v každé obci a v každém okresu
Brno jako největší město v kraji má silné kompetence pro podnikání budoucnosti, které bude stát na inovacích. Prosperita našeho kraje musí být dostupná v každé jeho části, proto budeme know how šířit i do menších měst a podporovat rozvoj místního podnikání. Řešením není jen solidárnost, ale zejména přímá a konkrétní udržitelná podpora.
Revitalizace obecních brownfieldů
Chceme další rozvoj v kraji, k tomu však obce potřebují plochy pro výstavbu bydlení, podnikání a služeb. Často se zastavují jejich okraje, i když v intravilánu jsou zchátralé a nevyužívané budovy i celé areály. Místo výstavby doslova na zelené louce budeme podporovat revitalizaci zchátralých areálů, a to jak metodicky, tak při hledání financování záměrů.
Rozvoj komunitní energetiky
Místní energetika je jednou z největších výzev současnosti, jak obce a jejich obyvatele učinit nezávislejší a odolnější s ohledem na dostupnost energií. Z úrovně kraje budeme odborně a metodicky pomáhat a koordinovat rozvoj místní energetiky ve prospěch obcí a měst.
Prakticky orientované školství
Kraj jako zřizovatel středních škol může výrazně ovlivnit flexibilitu výuky s ohledem na vývoj moderních technologií a společnosti. Považujeme za důležité dále rozvíjet spolupráci odborných škol a učilišť s klíčovými regionálními zaměstnavateli.
Bezpečnost, IT a digitalizace Vnímáme význam této oblasti ve dvou zásadních oblastech: poskytování kvalitních služeb, podpory a zázemí v IT pracovníkům krajského úřadu a pokračování v procesu digitalizace a její podpory našim příspěvkovým organizacím i obcím Jihomoravského kraje, které obvykle nedisponují dostatečným odborným zázemím.
Digitální technická mapa kraje (DTM)
Jeden z největších projektů v oblasti mapování a zpracování dat má za výsledek precizní digitální mapu obsahující proti současným podkladům zejména vše, co leží pod zemí, tedy veškeré sítě v aktuálním stavu s velmi přesným zaměřením. Přínosem DTM je její dostupnost pro všechny veřejné i soukromé subjekty s užitkem zejména při jakékoli práci s územím (výstavby, rekonstrukce atd); DTM výrazně urychlí přípravu stavebních řízení.
Postupná digitalizace služeb krajského úřadu
Cílem bude maximalizovat využití vzdáleného přístupu (tedy, obráceně, minimalizovat a postupně zcela odstranit nutnost fyzicky navštěvovat krajský úřad k vyřízení agendy, fyzicky podepisovat papírové dokumenty atd). Překážkou zde obvykle není neexistence příslušných nástrojů a technologií, ale spíše i neochota či nevůle přejít na digitální způsob; i v tomto směru tedy budeme vyvíjet aktivitu, na jejímž konci bude plně digitální úřad.
Služby obcím
Již nyní poskytujeme obcím řadu služeb hostovanou (cloudovou) formou, jako je například hostovaná spisová služba nebo Portál příspěvkových organizací. Seznam těchto služeb postupně rozšiřujeme, ale právě tak jako u digitalizace úřadu nás čeká zvýšení míry využívání těchto služeb obcemi a příspěvkovými organizacemi, kde tomu brání určitá setrvačnost či obava ze změny.
IT kompetence ve veřejné správě
Vnímáme, že na trhu práce obecně panuje nedostatek odborníků na různé oblasti informačních technologií. Ve veřejné správě na regionální a komunální úrovni je zejména z důvodu nízké konkurenceschopnosti tento problém ještě mnohem výraznější. Zejména na úrovni příspěvkových organizací a menších obcí chybí jak personální kapacity, tak finanční možnosti k zajištění odpovídající úrovně IT infrastruktury a služeb. Proto kraj bude dále v maximální míře využívat svého relativně silnějšího postavení na trhu k zajištění a poskytování základního portfolia služeb příspěvkovým organizacím a obcím za udržitelných a zároveň pro klienty přijatelných podmínek. To se týká provozování infrastruktury, software (provoz cloudových služeb a jejich pronájem) i kompetencí existujících IT pracovníků na straně klientů.
Kybernetická bezpečnost jako téma hlavního proudu
Řada příspěvkových organizací, obcí i občanů dodnes vnímá problematiku kybernetické bezpečnosti jako možná důležité, ale vysoce odborné a vzdálené téma, případně jako finančně náročný luxus. Řada více či méně úspěšných (tedy ničivých) zejména vyděračských útoků z posledních let však ukazuje, že kybernetická kriminalita se může kdykoliv dotknout kohokoliv. Navíc je ve finální fázi schvalovacího procesu nové znění Zákona o kybernetické bezpečnosti, které dramaticky rozšíří okruh subjektů, kterým z tohoto zákona plynou povinnosti. Kraj využije svého již etablovaného postavení de facto servisní organizace pro IT služby příspěvkovým organizacím i obcím a také silné pozice z hlediska kybernetické bezpečnosti obecně (dlouhodobě zavedené vlastní dohledové centrum, zapojení do brněnského cyber ekosystému) ke zvyšování kybernetické bezpečnosti na něj navázaných institucí.V úvahu připadá pronájem nezbytného software, školení personálu nebo zapojení do sítě sledované krajským dohledovým centrem. Klíčová bude také podpora při přípravě na účinnost nového znění Zákona o kybernetické bezpečnosti pro ORP a některé příspěvkové organizace.
Výuka kybernetické bezpečnosti a informační gramotnosti
Na všech úrovních v soukromém i veřejném sektoru chybí odborníci na kybernetickou bezpečnost a obecné povědomí o bezpečném chování v kyberprostoru zůstává poměrně nízké. Kraj musí podporovat výuku kybernetické bezpečnosti jako oboru na úrovni středních škol a v rámci svých kompetencí podporovat obecné zvyšování povědomí o bezpečném chování v kyberprostoru u dětí, mládeže a seniorů. Nedílnou součástí toho je i problematika informační a mediální gramotnosti.
Bezpečná kybernetická infrastruktura
Z hlediska zajištění kybernetické bezpečnosti nejsou všichni dodavatelé HW i SW rovnocenní. NÚKIB již v minulosti vydal doporučení stran konkrétních výrobců HW či aplikací s odkazem na zdokumentovaná rizika. Kraj musí při obnově a rozvoji své IT infrastruktury dodržovat relevantní doporučení NÚKIB a nevystavovat se tak zbytečným rizikům. Totéž platí pro používání aplikací se známými bezpečnostními problémy. Ještě důležitější je pak aktivní působení v tomto směru na příspěvkové organizace, obce i občany kraje.
Bezpečná IT infrastruktura začíná bezpečným dodavatelským řetězcem
Zajištění bezpečnosti celého dodavatelského řetězce není jen jedním z požadavků NIS2, ale hlavně nezbytnou součástí odpovědného řešení kybernetické bezpečnosti. V současné době je kraj vystaven širokému spektru rizik počínaje vendor-lock in a potenciálními úniky dat konče. Veškeré další smlouvy s relevantními dodavateli musí obsahovat opatření k zajištění bezpečnosti dodavatelského řetězce. Kraj musí svým odpovědným chováním zvyšovat bezpečnost všech na něj navázaných institucí a zároveň jít příkladem v odpovědnosti za bezpečné dodavatelské řetězce.
Je v zájmu obyvatel kraje, aby kraj a jím zřizované instituce byly schopny moderními prostředky nejen komunikovat, ale hlavně co nejefektivněji provádět svou zákony určenou činnost. Snaha o maximální digitalizaci veškerých relevantních procesů musí být součástí běžného fungování kraje. Může tak být dosažena nejen vyšší míra efektivity, ale také efektivnější komunikace s klienty a lepší informovanost všech zúčastněných. Za žádných okolností však modernizace nesmí být cílem sama o sobě, ale vždy jen prostředkem k dosažení stanovených cílů. Musí také zůstat zachováno právo na soukromí a právo fungovat offline. Veškeré rozhodování orgánů kraje se musí odehrávat s maximální mírou transparence.
Rozvoj schopností IZS
Kraj disponuje mimořádně kvalitním integrovaným záchranným systémem se zavedeným systémem velení a řízení. Zejména v případě rozsáhlých zásahů se v nedávné minulosti ukázaly rezervy v reálných schopnostech některých složek a také v koordinaci. Navážeme na existující systém podpory složek IZS, podpoříme zejména další rozvoj jednotek profesionálních i dobrovolných hasičů. Budeme také podporovat vznik nových i obnovu dříve existujících jednotek SDH. Kromě toho podpoříme a rozšíříme spolupráci kraje s dalšími složkami IZS prostřednictvím Panelu nestátních neziskových organizací. V rámci krizového řízení a výcviku budeme také klást důraz na spolupráci s Armádou české republiky včetně její Aktivní zálohy.
Krizové plánování
Existující systém krizového plánování je velmi robustní, avšak relativně nepružný a jen s obtížemi reaguje na nové výzvy v dnešním dynamicky se měnícím světě. Proto ve spolupráci s odborníky, zástupci obcí, měst institucí a veřejnosti zajistíme průběžnou revizi krizových plánů, abychom zajistili maximální možnou úroveň bezpečí a připravenosti obyvatel jižní Moravy.
Kultura a cestovní ruch Podpora záchrany kulturních památek v kraji
Chceme navýšení finančních prostředků na obnovu památek včetně malých sakrálních objektů v obcích a krajině - podpoříme záchranu kulturních památek od zámků přes synagogy až po boží muka a pamětní kříže.
Digitalizace obecních kronik
Lokální historie je ukrytá v archivech a obecních kronikách na úřadech, s pomocí krajských muzeí a podpory ministerstva kultury chceme prosadit digitalizaci těchto pramenů a zveřejnění informací s možností rychlého vyhledávání na webech muzeí Jihomoravského kraje.
Podpora školních knihoven skrze regionální funkci městských knihoven
Vnímáme zásadní roli školních knihoven, proto chceme větší propojení s městskými knihovnami. Ty dostávají finanční prostředky také na podporu regionální funkce knihoven. Rozvineme metodickou i finanční podporu formou sdílení knih mezi školami pod záštitou městské knihovny, půjde o pravidelnou a bezplatnou službu ve školách pro všechny děti, které si pak s větší pravděpodobností přijdou pro další čtivo do městské knihovny.
Přesměrování turistů z přetížených oblastí do těch méně známých
Využijeme krajskou síť muzeí, galerií či hvězdárny a přilákáme z přesycených míst turisty jinam, např. k Baťovu kanálu, na Pohansko či do Mikulčic, podpoříme další rozvoj cykloturistiky a gastroturistiky na jižní Moravě.
Modernizace muzeí, galerií a knihoven
Knihovny a galerie jsou dlouhodobě podfinancované, chybí depozitáře, některé objekty strádají materiálně i technicky. Proto spolu s vedením příspěvkových organizací Jihomoravského kraje podpoříme jejich další modernizaci s pomocí dotačních programů, abychom zajistili moderní, interaktivní a důstojnou formu expozic. Podpoříme vznik nových a bezpečných depozitářů
Kraj jako partner pro film a kreativní průmysl
Jihomoravský filmový nadační fond (JFNF) funguje jako jeden z nejlepších v ČR. Proto jej hodláme i nadále podporovat a udržíme trend růstu financí pro výrobu filmů na jižní Moravě, která pro to má ideální podmínky i tradici. Zaměříme se na rozvoj kulturního a kreativního průmyslu v našem kraji.
Kulturní akce na jižní Moravě udržitelně
Řada kulturních akcí s podporou kraje neřeší ekologický dopad (kelímky na alko a nealko nápoje, kávu atp.), proto chceme zvýšit důraz na ekologický aspekt kulturních akcí už v dotačních žádostech a organizátory pozitivně motivovat k využívání udržitelnějších typů gastropotřeb (kelímky, talíře atd.).
Veřejný prostor přívětivý pro všechny
Veřejný prostor neodpovídá dnešním potřebám občanů, chceme proto finančně podporovat kvalitní a udržitelné úpravy veřejného prostoru s odkazem na jeho kulturní a historické hodnoty. Budeme usilovat o bezbariérovost ve veřejném prostoru tak, aby se stal pro všechny občany přívětivý. Podpoříme pestrý kulturní život a umění ve veřejném prostoru jihomoravských měst a obcí (pouliční knihovny, klavíry a šachy na ulici, poeziomaty apod.)
Národní divadlo Brno jako veřejná kulturní instituce
V rámci připravovaného zákona o veřejných kulturních institucích podpoříme transformaci Národního divadla Brno do autonomnější a udržitelnější organizace (rozložení finanční i další zodpovědnosti za instituci mezi Město Brno, Ministerstvo kultury ČR a Jihomoravský kraj).
Regionální rozvoj a rozvoj venkova Dostupný venkov
Cestování mezi městy a venkovem je často ztížené špatný stavem silnic nebo nemožností kombinace různých druhů dopravy.
Chceme, abyste si mohli vybrat, jak budete cestovat. Aby cestování bylo pohodlné, ať už pojedete na kole, autobusem, vlakem či autem. Proto budeme podporovat investice do silnic a železnic. Zasadíme se o rozšiřování bezpečných cyklostezek, aby byly příjemné nejen pro cestu do práce, ale taky do škol pro vaše děti.Chytrý venkov
Nechceme, aby se náš venkov vylidnil. Chceme lidem vracet motivaci bydlet mimo města a vracet se zpátky do vesnic. Proto budeme podporovat podnikatelská místa mimo centrální oblasti.
Zelený venkov
Podporujeme komunitní energetiku tak, aby energie zůstala tam, kde se vyrobí.
I nadále budeme podporovat výměnu starých kotlů, aby topná sezóna nebyla problematická, jak dříve. Podporujeme vznik kompostáren a zpracovávání odpadu v místě jeho vzniku.
Na krajských pozemcích se bude hospodařit tak, aby byly schopné odolávat klimatické krizi a adaptovat se na ni. Podpoříme investice do revitalizace brownfieldů a jejich navrácení do života obcí.Atraktivní venkov
Nechceme, aby turismus ještě více zatěžoval místa, kam už teď proudí hromady lidí. Proto podpoříme pořádání akcí v turisticky méně atraktivních lokalitách. Zaměříme se i na podporu venkovských obchodů a budeme komunikovat se starostkami a starosty ohledně přidělovaných financí tak, aby co nejlépe pokrývaly požadavky obcí.
Sport Podpora sportu
Chceme i nadále podporovat sport v kraji, rozdělování dotací musí mít svá jasná pravidla, díky kterým bude i pro sportovní spolky a kluby předvídatelnější financování. Zaměříme se zejména na podporu dětí, mládeže a také seniorů. Vnímáme podporu sportu jako součást prevence a podporu zdravého životního stylu. Zasadíme se i o vyšší financování pro hendikepované sportovce.
Investice do sportu
Uvědomujeme si, že sport s sebou nese také náklady na investice. Chceme proto jednat o možnostech rozšíření dotačního programu, který by sportoviště v kraji rozvíjel postupně, a to na základě neoddiskutovatelných potřeb a ne lobbingu. Prosadíme každoroční finanční podporu na výměnu starých nezabezpečených fotbalových branek na obecních hřištích, abychom předcházeli tragickým událostem při sportování dětí.
Významné sportovní akce v kraji
Chceme být připraveni na velké sportovní akce, které se v kraji konají. Budeme proto v kontaktu s pořadatelskými městy a budeme vyjednávat možnosti podpory ze strany kraje. Chceme využít sportovních akcí také pro podporu turismu a cestovního ruchu na území celého kraje.
Participace a otevřenost Participace
Krajská politika je pro obyvatele kraje vzdálená a neviditelná i přesto, že se jich dotýká každý den. Pořád existují bariéry a předsudky vůči fungování krajského úřadu. Krajský úřad má doposud malou zkušenost s přípravou participativního rozhodování. Budeme prohlubovat zavádění participativních prvků jak ve strukturách krajského úřadu, tak směrem k veřejnosti. Jako dobrá praxe se osvědčil např. participativní rozpočet na krajských středních školách (studenti tak získávají potřebné zkušenosti a osobně se zapojují do zlepšování kvality ve svém prostředí). Budeme zapojovat co nejvíce žadatelů v krajských dotačních výzvách do nastavování těchto výzev tak, aby odpovídaly nejen cílům kraje, ale i reálným potřebám žadatelů. Kraj se bude zapojovat do národních i nadnárodních aktivit, abychom využili nejlepší zkušenosti, zvedli kompetenci a zajistili kontinuální rozvoj participace a prohlubování demokracie.
Otevřenost
Kraj pořád nedostatečně komunikuje s veřejností a obcemi svoje cíle a kompetence. Nedostatek transparentnosti vede k větší nedůvěře veřejnosti vůči krajskému úřadu a jeho rozhodnutí. Kraj musí být pro obyvatele a obce spolehlivý partner. Budeme poskytovat pravidelné informace o dění na krajském úřadě. Sjednotíme informační portály pro veřejnost. Zpřístupníme co nejširší škálu otevřených dat a co nejširší množství informací z krajského úřadu a jím zřizovaných organizací. Do tvorby krajských strategických dokumentů zapojíme co nejširší spektrum veřejnosti.
Udržitelnost a kontinuita participace
Podpora participace a vstřícnost k obyvatelům, obcím i organizacím kolísá v čase i podle zúčastněných subjektů. K zachování nestrannosti a udržitelnosti participativních procesů v kraji zřídíme institut krajského pověřence pro participaci.