Všude, kde už byly modré zóny zavedeny, si je většina obyvatel pochvaluje. I z osobní zkušenosti vím, že se volné parkovací místo ve městě nyní hledá líp. Dle průzkumů disponuje autem 68 % domácností v Brně, ale pouze 23 % obyvatel jej využívá denně. Většina aut je tak po drtivou většinu času pouze odstavena na veřejném majetku města, přičemž studie Deloitte z Prahy odhaduje náklady města na jedno auto v dnešních cenách na zhruba 10 000 Kč každý rok. A když si chcete na ulici postavit třeba stánek se zmrzlinou, taky za zábor musíte zaplatit. Je to tak správně. Protože veřejný prostor má sloužit všem, ne pouze majitelům stánků se zmrzlinou nebo aut.

Podle dostupných údajů z průzkumu dopravního chování v Brněnské metropolitní oblasti z roku 2021 disponuje osobním automobilem přibližně 73 % domácností. Brno na kole |+2Brněnská metropolitní oblast -+2KAM Brno+2

Co se týče jednotlivců, denně využívá vlastní automobil 23 % obyvatel Brna, alespoň několikrát týdně pak 29 %. České noviny

Budeme proto pokračovat v systémovém řešení parkování aut pomocí rezidentního parkování. Tam, kde je už zavedeno, se místním ulevilo. Například na třídě Kpt. Jaroše je dle průzkumu Kanceláře architekta města dnes běžná obsazenost přes den i v noci pouhých 60 %! Kdo nevěří, ať se tam jde podívat, kolik volného prostoru je tam nyní vyhrazeno pro auta. To zde musíme změnit a auty zaskládané chodníky vrátit chodcům – šikmé parkování na chodnících převést na podélné. Už se to projektuje.

A i návštěvníkům se dnes v modrých zónách parkuje mnohem snáz. Např. kolem Obilního trhu dřív nebylo prakticky vůbec možné najít volné místo. Dnes, když do centra někdy musím autem, tak většinou po chvilce parkuji. Proto je v příštím roce 2023 už naplánováno rozšíření modrých zón na Žlutý kopec a kolem ulice Vídeňská.

Zároveň s tím je samozřejmě potřeba budovat parkovací domy, podzemní a záchytná parkoviště. To vše se už také chystá. Ale jak radí odborníci na parkování, ze všech jmenujme alespoň prof. Donalda Shoupa, je naprosto zásadní, aby se tím nenavyšoval celkový počet parkovacích míst pro auta ve městě. Do parkovacích domů a pod zem je třeba uklidit auta z ulic, kde zabírají již zmíněný drahocenný a velmi nedostatkový veřejný prostor. Jinak totiž dojde pouze k další indukci automobilové dopravy, což rozhodně nechceme. Už dnes jsou silnice v Brně během špičky daleko za hranou své kapacity. A rozšířit je na většině míst nelze, to bychom museli zbourat domy nebo vykácet celá stromořadí. To je nesmysl.