Kořeny problému sahají do roku 2001. Na nově vzniklé kraje totiž stát převedl silnice II. a III.třídy. Bohužel se jednalo o tak trochu “danajský dar”. V důsledku špatného provedení majetkových restitucí v devadesátých letech totiž zároveň stát vrátil lidem i ty pozemky, na kterých ale za čtyřicet let vznikly silnice nebo právě letiště. Tato půda se v posledních letech stává objektem zájmu spekulantů, kteří na první pohled bezcenné pozemky vykupují a žádají po kraji nájem.

Nevýhodný obchod pro kraj

Nejviditelnějším příkladem takového postupu je brněnská letištní dráha. Kraj už musel alokovat z rozpočtu na rok 2021 celkem 23 milionů Kč na nákup pozemku, který leží pod ranvejí a k tomu ještě 4,8 milionu Kč za neodůvodněné obohacení. Tuto závratnou sumu musí vyplatit současnému majiteli. Samozřejmě se nabízelo řešení - půdu pod ranvejí pronajmout. V tom případě by kraj musel platit roční nájem 1,6 milionu Kč. Tento pozemek totiž v roce 2016 koupil spekulant od restituentů za 450 tisíc Kč.

„Nízká cena uvedená v katastru nemovitostí zřejmě nebude skutečná, protože původní majitelé po kraji žádali 12 milionů a lze jen spekulovat, zda motivací nebyla snaha o nižší platbu daně z převodu nemovitosti,“ uvedl Ivo Vašíček, předseda Finančního výboru JMK.

Zlatý důl pro spekulanty

Aktuálně platí Jihomoravský kraj za nájmy tohoto typu přes 3 miliony Kč ročně. Soukromí vlastníci však vlastní více než 650 ha pozemků, které leží pod krajskými silnicemi. „Situaci využívá celá řada osob a firem, které tyto pozemky postupně vykupují a následně žádají nájem. V případě, že by se o tento nárok přihlásili všichni, může roční platba nájmů dosáhnout i stovek milionů korun ročně,“ dodává Ivo Vašíček.

V případě, že by kraj chtěl vykoupit všechny pozemky pod silnicemi od současných vlastníků, potřeboval by na to téměř 2 miliardy Kč. Piráti v prvé řadě chtějí předejít tomu, aby tyto pozemky vykoupili spekulanti. Pak by hrozilo, že cena by mohla dokonce převýšit celý rozpočet kraje. V současné době mnoho vlastníků ani netuší, že takové pozemky vlastní. Problém by nastal ve chvíli, kdy by se přihlásili všichni vlastníci pozemků, získali by nárok na neoprávněné obohacení a na nájemné za užívání pozemku, který leží pod veřejnou komunikací či stavbou.

Klíčové je rychlé řešení

Jak z této situace může kraj co nejdříve najít cestu ven? Možným řešením je uzákonění předkupního práva pro majitele veřejných komunikací a přidělení finančních prostředků krajům a obcím na výkup pozemků ze státního rozpočtu. Napravily by se tím chyby minulosti. Tento problém se totiž netýká jen Jihomoravského kraje, ale všech krajů napříč republikou. Proto se Piráti připojí k zákonodárné iniciativě Zlínského kraje, která se snaží zabránit tomu, aby krajské rozpočty padly za oběť potenciálně nekalým predátorským praktikám.