Zlepšování podmínek pro pěší a cyklo dopravu i bezpečnost dopravy obecně je společným cílem, ke kterému se před volbami hlásily všechny strany v současném zastupitelstvu. Oproti již existující Komisi dopravy, která se hlavně vyjadřuje k materiálům, které jdou do Rady města Brna, bude Komise BESIP přicházet s vlastními podněty. V minulém týdnu proběhlo první ustavující zasedání této komise, která měla na programu i dva důležité body:
- Představení dat o nehodovosti od Policie ČR a jejich základního zpracování (dostupné online na https://data.brno.cz/pages/dashboardy-dopravni-nehody).
„Parametrů ke sledování je v této databázi opravdu hodně. Pro začátek jsem proto s Odborem dopravy MMB domluvil zpracování analýzy kritických lokalit. Pokusíme se vytipovat místa, na kterých nejčastěji dochází k vážným nehodám, a zjistit, proč tomu tak je. Díky tomu pak budeme moci doporučit vedení města, aby zadalo přípravu dopravních opatření, která by v daných místech vzniku nehod předcházela,” říká předseda nově zřízené komise, Marek Lahoda (Piráti). - Problematiku uzavírání chodníků a (ne)tvorby prů/obchozích tras.
„Při stavbách je z pochopitelných důvodů někdy potřeba zabrat kus chodníku, aby práce vůbec mohly proběhnout. Vyhánění chodců pod kola aut ale do moderního evropského města nepatří,” říká Marek Lahoda. V těchto případech totiž i u nás platí podle tzv. “bezbariérové vyhlášky” č. 398/2009 Sb., že „při celé uzavírce se navrhne bezpečná a vzdálenostně přiměřená náhradní bezbariérová trasa a to včetně přechodů pro chodce”.
„Rozšířil se nám tu v Brně takový nešvar, až příliš často žádná náhradní trasa vyznačena není,” stěžuje si Marek Lahoda a dodává: “Je to zodpovědnost státní správy, takže samospráva má v tomto ohledu ruce poměrně svázané. Podařilo se nám ale s radním pro dopravu domluvit vyhrazení jednoho člověka, který to bude kontrolovat. Navrhli jsme také realizaci školení příslušných úředníků.”
„Doufám, že se nám tu časem podaří nastavit určitý “západní” standard. Aby každý stavebník věděl, že není možné jen tak vyhánět chodce do vozovky mezi jedoucí auta a rovnou vše připravil správně,” dodává Marek Lahoda.