Dopravní data patří vždy ke klíčovým podkladům při plánování území města. U dopravních dat z oblasti automobilové nebo veřejné dopravy je zdrojů mnoho a jsou dlouhodobě vyhodnocována. Daleko složitější situace je u pěší a cyklodopravy, kde zatím neexistují ucelená data a statistiky pro celé území města a formy jejich měření se rychle vyvíjejí.
„U cyklodopravy se tento handicap podařilo částečně odstranit tím, že město Brno disponuje daty z už tradičních květnových kampaní „Do práce na kole“. Spolupráci se spolkem AutoMat, který kampaň v ČR organizuje, domluvil náš pirátský dopravní expert Marek Lahoda. Odbor dopravy zase spravuje množství cyklodektorů, které monitorují průjezdy cyklistů v reálném čase. Díky těmto získaným datům tak mohla unikátní alikace{:target="_blank"}, která poprvé dává ucelenější pohled na vytíženost jednotlivých ulic cyklisty,“ vysvětlil Tomáš Koláčný{:target="_blank"}, 2. náměstek primátorky.
Nejsilnější intenzity cyklistů jsou dlouhodobě na cyklostezkách a cyklotrasách kolem řeky Svratky a Svitavy. Zde se ovšem mísí dojížďka do práce s rekreačními vyjížďkami. Ve středu města jsou vytíženy nejvíce ulice Botanická, Kounicova a Lidická ze severu a Nové sady na jihu. Cyklistickou tepnou je i průjezd centrem přes Náměstí Svobody. Západní spojení s centrem zabezpečuje ulice Hlinky, z východu je to pak Cejl a Křenová. Velmi významným proudem cyklodopravy je pak směr ulicí Olomouckou k Černovické terase. Významné spojnice představují také ulice Královopolská v Žabovřeskách a ulice Křižíkova spojující MČ Brno-sever a MČ Královo Pole.
„Na většině z těchto páteřních ulic bohužel dodnes není vytvořená žádná infrastruktura, která by zde stovky cyklistů denně ochránila a motivovala k jejich využití i další. Právě proto na nich navrhujeme rychlá opatření formou cyklopruhů a v rámci chystaných rekonstrukcí prosazujeme vytvoření bezpečného prostoru formou cyklostezek,” říká pirátský zastupitel Marek Lahoda{:target="_blank"}, místopřeseda Komise dopravní RMB a člen představenstva městské společnosti Brněnské komunikace.
„V případě pěší chůze je zajímavým datovým zdrojem senzor pěší dopravy{:target="_blank"}, na hlavní brněnské třídě - na Masarykově ulici. Díky němu přibližně víme, kolik projde denně touto ulicí lidí. Například 11. 11. 2021, kdy byla na náměstí Svobody slavnost Svatomartinského vína, prošlo Masaryčkou o 10 tisíc chodců více než v jiný typický den,“ doplnil pirátský náměstek Tomáš Koláčný{:target="_blank"}.
Měření intenzit pěší a cyklo dopravy bylo a je spojeno s mnoha obtížemi a vyplatí se proto kombinovat různé zdroje a přístupy k měření. Používání těchto moderních technologií a senzorů pro sběr a následné vyhodnocení dat je proto velkým vkladem do budoucna pro dobrou správu města.
<h1>Datové podklady k cyklointenzitě naleznete v následujících odkazech:</h1>Aplikace o intenzitách cyklodopravy{:target="_blank"}
Senzor průchodu chodců{:target="_blank"}
Navrhovaná cykloopatření{:target="_blank"}